Ο χώρος της Ειδικής Αγωγής ανθίζει όλο και περισσότερο με την πάροδο των χρόνων και φαίνεται να απασχολεί γονείς και εκπαιδευτικούς. Για τον λόγο αυτό στο παρόν άρθρο θα ξεκαθαρίσουμε πως ορίζεται η Ειδική Αγωγή, ποιες δυσκολίες εντάσσονται στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και ποιος είναι ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού;
Σύμφωνα με τον Νόμο 3699/2008, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) ορίζεται το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει τα δικαιώματα και την υποχρεωτική και δωρεάν δημόσια παιδεία. Με τον νόμο αυτό δίνονται ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή στην κοινωνία, επαγγελματική ένταξη, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία. Ουσιαστικά, υποστηρίζεται η απόπειρα να ενταχθεί το άτομο στην κοινωνία ως ανεξάρτητο και παραγωγικό μέλος.
Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες είναι οι παρακάτω:
• Νοητική αναπηρία,
• Σωματική/ κινητική αναπηρία,
• Αισθητηριακές αναπηρίες (ακοή, όραση),
• Χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα,
• Διαταραχές ομιλίας- λόγου,
• Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες,
• Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα,
• Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές/ φάσμα του αυτισμού,
• Ψυχικές διαταραχές,
• Συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές,
• Χαρισματικά παιδιά,
• Σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας.
• Πολλαπλές αναπηρίες.
Από την κατηγοριοποίηση εξαιρούνται οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Η διάγνωση γίνεται στα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) -πρώην ΚΕΣΥ- και Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ).
Που φοιτούν οι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες;
1. Σε γενική τάξη σχολείου με Παράλληλη Στήριξη- συνεκπαίδευση από Ειδικό Παιδαγωγό,
2. Σε Τμήμα Ένταξης εντός του σχολείου,
3. Σε Ειδικό Σχολείο/ αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
(ΣΜΕΑΕ),
4. Σε αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) που
λειτουργούν μέσα σε νοσοκομεία, ιδρύματα, κέντρα αποκατάστασης και ψυχικής υγείας,
5. Κατ' οίκον διδασκαλία.
Ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού είναι σημαντικός και πολυδιάστατος. Ασχολείται με:
• Αξιολόγηση του παιδιού μέσω σταθμισμένων εργαλείων και άτυπης αξιολόγησης,
• Καθορισμός στόχων, μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων, βάσει των αναγκών του παιδιού,
• Σχεδιασμός Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ),
• Οι στόχοι οφείλεται να επιτευχθούν σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και να εξελίσσονται, με σκοπό την ανεξαρτησία του μαθητή.
Ένα πρόγραμμα παρέμβασης μπορεί να προσανατολιστεί στη γραφή, την ανάγνωση, την κατανόηση, τα μαθηματικά, τις κοινωνικές δεξιότητες, την αυτοεξυπηρέτηση, τα προβλήματα συμπεριφοράς, τις συναισθηματικές δυσκολίες, την προσοχή και την επικοινωνία.
Μπάκη Γεωργία, Ειδική Παιδαγωγός
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου