Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι ορίζεται ως Ειδική Αγωγή;



Ο χώρος της Ειδικής Αγωγής ανθίζει όλο και περισσότερο με την πάροδο των χρόνων και φαίνεται να απασχολεί γονείς και εκπαιδευτικούς. Για τον λόγο αυτό στο παρόν άρθρο θα ξεκαθαρίσουμε πως ορίζεται η Ειδική Αγωγή, ποιες δυσκολίες εντάσσονται στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και ποιος είναι ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού;


Σύμφωνα με τον Νόμο 3699/2008, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) ορίζεται το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει τα δικαιώματα και την υποχρεωτική και δωρεάν δημόσια παιδεία. Με τον νόμο αυτό δίνονται ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή στην κοινωνία, επαγγελματική ένταξη, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία. Ουσιαστικά, υποστηρίζεται η απόπειρα να ενταχθεί το άτομο στην κοινωνία ως ανεξάρτητο και παραγωγικό μέλος.



Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες είναι οι παρακάτω:


• Νοητική αναπηρία,

• Σωματική/ κινητική αναπηρία,

• Αισθητηριακές αναπηρίες (ακοή, όραση),

• Χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα,

• Διαταραχές ομιλίας- λόγου,

• Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες,

• Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα,

• Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές/ φάσμα του αυτισμού,

• Ψυχικές διαταραχές,

• Συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές,

• Χαρισματικά παιδιά,

• Σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας. 

• Πολλαπλές αναπηρίες.



Από την κατηγοριοποίηση εξαιρούνται οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Η διάγνωση γίνεται στα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) -πρώην ΚΕΣΥ- και Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ). 



Που φοιτούν οι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες;


1. Σε γενική τάξη σχολείου με Παράλληλη Στήριξη- συνεκπαίδευση από Ειδικό Παιδαγωγό,

2. Σε Τμήμα Ένταξης εντός του σχολείου,

3. Σε Ειδικό Σχολείο/ αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

(ΣΜΕΑΕ),

4. Σε αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) που 

λειτουργούν μέσα σε νοσοκομεία, ιδρύματα, κέντρα αποκατάστασης και ψυχικής υγείας,

5. Κατ' οίκον διδασκαλία.


Ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού είναι σημαντικός και πολυδιάστατος. Ασχολείται με:


• Αξιολόγηση του παιδιού μέσω σταθμισμένων εργαλείων και άτυπης αξιολόγησης,

• Καθορισμός στόχων, μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων, βάσει των αναγκών του παιδιού,

• Σχεδιασμός Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ),

• Οι στόχοι οφείλεται να επιτευχθούν σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και να εξελίσσονται, με σκοπό την ανεξαρτησία του μαθητή.

Ένα πρόγραμμα παρέμβασης μπορεί να προσανατολιστεί στη γραφή, την ανάγνωση, την κατανόηση, τα μαθηματικά, τις κοινωνικές δεξιότητες, την αυτοεξυπηρέτηση, τα προβλήματα συμπεριφοράς, τις συναισθηματικές δυσκολίες, την προσοχή και την επικοινωνία.



Μπάκη Γεωργία, Ειδική Παιδαγωγός


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Αλκυόνη (ο μύθος, φύλλα εργασίας & κατασκευές)

  Όλοι μας ξέρουμε τις ηλιόλουστες, αλκυονίδες ημέρες οι οποίες εμφανίζονται το διάστημα μεταξύ 15 Δεκεμβρίου με 15 Φεβρουαρίου όπου η θερμοκρασία φτάνει μέχρι και 15 βαθμούς Κελσίου. Αλλά από που πήραν το όνομά τους;  Ο ΜΥΘΟΣ Σύμφωνα με το μύθο, η Αλκυόνη πριν γίνει πουλί, ήταν μια πεντάμορφη κοπέλα, κόρη του Αίολου, του θεού του ανέμου και της Ενάρετης.  Η Αλκυόνη ήταν παντρεμένη με τον Κύηκα κι ήταν τρισευτυχισμένη. Περνούσαν τόσο όμορφα , που άρχισαν να πιστεύουν σιγά – σιγά ότι δεν είναι κοινοί θνητοί, αλλά ισάξιοι με τους 12 Θεούς του Ολύμπου. Ο Κύηκας θεώρησε τον εαυτό του ισάξιο του Δία και η Αλκυόνη πίστευε πως ήταν ισάξια της Ήρας. Μάλιστα άρχισαν να αποκαλούν ο ένας τον άλλο με τα ονόματα των Θεών. Αυτό προκάλεσε την οργή του Δία . Όταν το έμαθε θύμωσε τόσο πολύ, που έριξε έναν κεραυνό στο καράβι του Κύηκα κι αυτός μη μπορώντας να παλέψει με τα μανιασμένα κύματα, πνίγηκε. Η Αλκυόνη περίμενε τον άνδρα της στο ακρογιάλι και καθώς περνούσε η ώρα κι ο καιρός η αγων...

Η αμυγδαλιά (ο μύθος, φύλλα εργασίας, κατασκευές κλπ.)

  « Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά.....»  σίγουρα θα σας είναι γνωστός αυτός ο στίχος! Και με ένα τέτοιο όμορφο δέντρο με τα πανέμορφα άνθη του πως να μην είναι θεματική ενότητα στο σχολείο μας "ΤΟ ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ" . Η "Νυφούλα του χιονιά».... που μας θυμίζει πως πάντα υπάρχει ελπίδα!!!!  Δείτε το θέμα αναλυτικά :  ΕΙΣΑΓΩΓΗ   Σε κάθε εισαγωγή μιας θεματικής ενότητας γίνεται παρουσίαση με πίνακες αναφορές που βρίσκουμε μέσα από το διαδίκτυο. Βλέπουμε το δέντρο αμυγδαλιά, τα μέρη του & που βρίσκουμε τα αμύγδαλα στη καθημερινή μας ζωή.  Μαζί με τους πίνακες αναφοράς βλέπουμε & πίνακες ζωγραφικής μεγάλων ζωγράφων με θέμα την αμυγδαλιά.  Κλαδιά ανθισμένης αμυγδαλιάς – Vincent van Gogh 1890 Ανθη στις αμυγδαλιές και χελιδόνι – Walter Crane Ανθισμένο κλαδί αμυγδαλιάς – Antonio Mancini 1876 Αμυγδαλιές σε ανθοφορία – Achille Lauge – 1909 Μάζεμα ανθών αμυγδαλιάς – John William Waterhouse 1916 Τοπίο με ανθισμένη αμυγδαλιά (μελέτη) – John William Godward 1912 ...

Τα ρούχα του χειμώνα (φύλλα εργασίας & κατασκευή ανά βήμα)

 Την πρώτη εβδομάδα μετά την επιστροφή μας στη σχολική τάξη με το νέο έτος, ασχοληθήκαμε στο σχολείο μας με το θέμα "ο Χειμώνας" & πιο συγκεκριμένα με τα χειμωνιάτικα ρούχα.  Αναφερθήκαμε στις 4 εποχές και αναλύσαμε τα καιρικά φαινόμενα του Χειμώνα (αέρας, βροχή, χιόνι, παγωνιά, χαλάζι). Έτσι καταλήξαμε στον λόγο για τον οποίο φοράμε  ζεστά ρούχα & αξεσουάρ αυτή την κρύα εποχή όπως (σκούφο, γάντια, κασκόλ, πουλόβερ, αδιάβροχα, χοντρές ψηλές κάλτσες, μπουφάν, παλτό, μπότες).  Μάθαμε επίσης και το τραγούδι από το λογοτεχνικό ανθολόγιο της Ρ. ΚΑΡΘΑΙΟΥ σε ρυθμό όπως το "γύρω γύρω όλοι στη μέση ο Μανώλης: Γύρω γύρω όλοι χιόνια στο περβόλι άσπρα γίναν τα κλαριά άσπρα στρώθηκαν χαλιά κι το χιόνι απ’ έξω με καλεί να παίξω. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Μια εύκολη και ευχάριστη, δημιουργική κατασκευή για το συγκεκριμένο θέμα: ( προσωποποιημένη χειροτεχνία με χιόνι από τέμπερα ) Δείτε την κατασκευή ανά βήμα! Παίρνουμε λευκή τέμπερα & χαρτόνι κανσόν Α4 σε σκούρο χρώμα (ώ...

Μέρα - Νύχτα (φύλλα εργασίας & κατασκευές βήμα - βήμα)

  Άλλη μια θεματική ενότητα που αναλύσαμε  στο σχολείο μας ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ είναι «Μέρα - Νύχτα». Μέσα από πίνακες αναφοράς, τραγούδια, ποιήματα, κατασκευές, φύλλα εργασίας κλπ. αναπτύξαμε το θέμα!  Δείτε αναλυτικά το θέμα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ  Πάντα στην αρχή κάθε θεματικής ενότητας παρουσιάζουμε το θέμα μέσα από πίνακες αναφοράς που βρίσκουμε μέσα από το διαδίκτυο. Συζητάμε, σχολιάζουμε και αναλύουμε το θέμα.  Δείτε τους πίνακες αναφοράς για μέρα - νύχτα: ΦΥΣΙΚΗ & ΘΕΑΤΡΙΚΉ ΑΓΩΓΗ Μέσα στο πρόγραμμα της φυσικής και θεατρικής αγωγής κάναμε πράξη τις έννοιες από τους παραπάνω πίνακες αναφοράς αλλά και άλλα πολλά όπως για παράδειγμα (κοιμόμαστε, πλένουμε τα δόντια μας κλπ.)  ΜΟΥΣΙΚΗ - ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΉ ΑΓΩΓΗ Χορέψαμε & τραγουδήσαμε ένα τραγούδι από τα αγαπημένα μας "Λάχανα & Χάχανα" / Τάσος Ιωαννίδης  Ένας ήλιος, μια ΓΗ, ένα φεγγάρι   Ένας Ήλιος ξεπροβάλλει στρογγυλός σαν πορτοκάλι ένα Ήλιος τι καλά ένας Ήλιος που γελά ένας Ήλιος ξεπροβάλλει στρογγυλός σα...

Πολικά ζώα (φύλλα εργασίας & κατασκευή βήμα - βήμα)

  Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε στο σχολείο μας  "ΤΟ ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ"  με το θέμα "Τα πολικά ζώα" & ως παράρτημα "Τα ζώα σε χειμερία νάρκη" (θα σας το παρουσιάσουμε σε νέο άρθρο).  Δείτε αναλυτικά το θέμα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ (μελέτη περιβάλλοντος)   • Ως κύριο θέμα "τα πολικά ζώα" μάθαμε ποια είναι αυτά μέσα από πίνακες αναφοράς που βρήκαμε από το διαδίκτυο. Είδαμε στην υδρόγειο σφαίρα που βρίσκεται ο Βόρειος & που ο Νότιος Πόλος & μάθαμε να ξεχωρίζουμε πως οι πολικές αρκούδες ζούνε στον Βόρειο Πόλο (Αρκτική) & οι πιγκουίνοι στον Νότιο Πόλο (Ανταρκτική).   Δείτε τους πίνακες αναφοράς με τα πολικά ζώα: ΦΥΣΙΚΗ & ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ   • Μέσα στο πρόγραμμα της φυσικής & θεατρικής αγωγής μιμηθήκαμε τα πολικά ζώα & γίναμε πολικές αρκούδες, πιγκουίνοι κλπ.   ΜΟΥΣΙΚΗ - ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ   • Χορέψαμε και τραγουδήσαμε δύο αγαπημένα τραγούδια: Ο Πιγκουίνος/ Μάνος Βαφειάδης  Ένας πιγκουίνος όμορφος και φίνος α...