Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παιδί και πρακτικές διαχείρισης προγράμματος



Η καθημερινότητα είναι απαιτητική, γεμάτη υποχρεώσεις και αλλαγές. Δεν είναι λίγες οι φορές που δυσκολευόμαστε να προσαρμοστούμε σε αυτήν μικροί και μεγάλοι. Ο κύριος λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η αναγκαία λήξη μιας ευχάριστης δραστηριότητας έναντι μιας άλλης κατά πολύ λιγότερο ευχάριστης. Αυτό το αίσθημα δυσανασχέτησης είναι αρκετά εντονότερο στα παιδιά, ειδικά όταν πρέπει να αφήσουν στην μέση το "χτίσιμο του κάστρου" και να πάνε να φάνε το βαρετό βραδινό τους. Και αυτή είναι η αρχή του «πολέμου». Άρνηση, φωνές, κλάματα και οι γονείς ανήμποροι να διαχειριστούν την κατάσταση αυτή. Όσοι ασχολούμαστε με παιδιά γνωρίζουμε κάποιες «στρατηγικές». Είναι τα μαγικά κόλπα που βοηθούν την μετάβαση των παιδιών από την μία δραστηριότητα στην άλλη όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα . 


Πρακτικές διαχείρισης προγράμματος:

 

1) Φτιάξτε ένα οπτικό πρόγραμμα : επειδή τα παιδιά είναι πολύ δεκτικά στα οπτικά ερεθίσματα φτιάξτε με εικόνες το πρόγραμμα της ημέρας, ώστε το παιδί να είναι προετοιμασμένο για τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσει.

 

2) Χρησιμοποιείστε ρολόι ή χρονόμετρο: με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα γνωρίζει την χρονική διάρκεια της κάθε δραστηριότητας π.χ. (θα βουρτσίσεις τα δόντια σου για 3 λεπτά ή σου απομένουν 10 λεπτά για να παίξεις). Στα μικρότερα παιδιά που δεν αντιλαμβάνονται την χρονική μέτρηση μπορείτε να κάνετε αντικατάσταση του χρόνου με διαίρεση της δραστηριότητας σε μέρη ώστε να γνωρίζει πότε αρχίζει και πότε τελειώνει π.χ. (θα πάμε στην κούνια, μετά στην τσουλήθρα και τέλος στα αλογάκια). Επίσης με εύκολη μονάδα μέτρησης μπορούμε να γνωστοποιήσουμε στο παιδί την ώρα της δραστηριότητας π.χ. (θα μετρήσουμε μέχρι το 10 για το κόψιμο των νυχιών).

 


3) Χρησιμοποιήστε αντικείμενο μετάβασης: σίγουρα το αγαπημένο του παιχνίδι θα κάνει πιο εύκολη την επίσκεψη στον παιδίατρο ή όταν η διαδρομή με το λεωφορείο ή το αμάξι είναι αφόρητη δώστε του ένα βιβλίο ή ένα παιχνίδι για να περάσει πιο ευχάριστα η ώρα του.

 

4) Κάντε την μετάβαση ευχάριστη και αστεία: επειδή τα παιδιά λατρεύουν την μουσική χρησιμοποιήστε την όσο περισσότερο γίνεται. Υπάρχουν τραγούδια για το μάζεμα των παιχνιδιών, για την ώρα του μπάνιου, του φαγητού κ.α.

 

5) Δώστε χρόνο στο παιδί να τελειώσει την δραστηριότητα που κάνει: αποφύγετε τις ξαφνικές αλλαγές προγράμματος δίχως να το ενημερώσετε. Σε μία τέτοια περίπτωση δώστε του χρόνο να τελειώσει αυτό που κάνει π.χ. (αν είναι να φύγετε για το super market δώστε του 10 λεπτά να τελειώσει το παιχνίδι του αφότου το ενημερώσετε για την αποχώρησή σας).

 

6) Προσφέρετε στο παιδί επιλογές: έτσι του δίνετε ένα από τα αγαπημένα του συναισθήματα να νομίζει ότι έχει τον έλεγχο, οπότε θα συνεργαστεί περισσότερο. Αντί να του πείτε "βάλε τα παπούτσια σου", να το ρωτήσετε "θέλεις να βάλεις τα καφέ ή τα μπλε παπούτσια;".

 


7) Επαινέστε & ενθαρρύνετε το παιδί σας: αυτό μπορεί να γίνει με ένα χαμόγελο, ένα νεύμα ή μια φράση όπως "είμαι πολύ περήφανη για σένα, που κατάφερες να κάνεις τόση ώρα υπομονή". Όλα αυτά μπορούν να φανούν πολύ αποτελεσματικά. Αποτελούν πολύ σημαντική επιβράβευση όταν το παιδί ολοκληρώσει ένα έργο.

 

Τέλος, να έχετε υπομονή –ψυχραιμία – κατανόηση : αυτά τα 3 βασικά στοιχεία είναι απαραίτητα για να πετύχουν όλα τα παραπάνω και μην ξεχνάτε πως δεν μπορείτε να ηρεμήσετε ένα παιδί σε κατάσταση έκρηξης όταν δεν είστε εσείς οι ίδιοι ψύχραιμοι.

 


Νικολέττα Γκαγκατσούδη, παιδαγωγός προσχολικής αγωγής δραστηριοτήτων δημιουργίας

και έκφρασης – βοηθός εργοθεραπείας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Αλκυόνη (ο μύθος, φύλλα εργασίας & κατασκευές)

  Όλοι μας ξέρουμε τις ηλιόλουστες, αλκυονίδες ημέρες οι οποίες εμφανίζονται το διάστημα μεταξύ 15 Δεκεμβρίου με 15 Φεβρουαρίου όπου η θερμοκρασία φτάνει μέχρι και 15 βαθμούς Κελσίου. Αλλά από που πήραν το όνομά τους;  Ο ΜΥΘΟΣ Σύμφωνα με το μύθο, η Αλκυόνη πριν γίνει πουλί, ήταν μια πεντάμορφη κοπέλα, κόρη του Αίολου, του θεού του ανέμου και της Ενάρετης.  Η Αλκυόνη ήταν παντρεμένη με τον Κύηκα κι ήταν τρισευτυχισμένη. Περνούσαν τόσο όμορφα , που άρχισαν να πιστεύουν σιγά – σιγά ότι δεν είναι κοινοί θνητοί, αλλά ισάξιοι με τους 12 Θεούς του Ολύμπου. Ο Κύηκας θεώρησε τον εαυτό του ισάξιο του Δία και η Αλκυόνη πίστευε πως ήταν ισάξια της Ήρας. Μάλιστα άρχισαν να αποκαλούν ο ένας τον άλλο με τα ονόματα των Θεών. Αυτό προκάλεσε την οργή του Δία . Όταν το έμαθε θύμωσε τόσο πολύ, που έριξε έναν κεραυνό στο καράβι του Κύηκα κι αυτός μη μπορώντας να παλέψει με τα μανιασμένα κύματα, πνίγηκε. Η Αλκυόνη περίμενε τον άνδρα της στο ακρογιάλι και καθώς περνούσε η ώρα κι ο καιρός η αγων...

Η αμυγδαλιά (ο μύθος, φύλλα εργασίας, κατασκευές κλπ.)

  « Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά.....»  σίγουρα θα σας είναι γνωστός αυτός ο στίχος! Και με ένα τέτοιο όμορφο δέντρο με τα πανέμορφα άνθη του πως να μην είναι θεματική ενότητα στο σχολείο μας "ΤΟ ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ" . Η "Νυφούλα του χιονιά».... που μας θυμίζει πως πάντα υπάρχει ελπίδα!!!!  Δείτε το θέμα αναλυτικά :  ΕΙΣΑΓΩΓΗ   Σε κάθε εισαγωγή μιας θεματικής ενότητας γίνεται παρουσίαση με πίνακες αναφορές που βρίσκουμε μέσα από το διαδίκτυο. Βλέπουμε το δέντρο αμυγδαλιά, τα μέρη του & που βρίσκουμε τα αμύγδαλα στη καθημερινή μας ζωή.  Μαζί με τους πίνακες αναφοράς βλέπουμε & πίνακες ζωγραφικής μεγάλων ζωγράφων με θέμα την αμυγδαλιά.  Κλαδιά ανθισμένης αμυγδαλιάς – Vincent van Gogh 1890 Ανθη στις αμυγδαλιές και χελιδόνι – Walter Crane Ανθισμένο κλαδί αμυγδαλιάς – Antonio Mancini 1876 Αμυγδαλιές σε ανθοφορία – Achille Lauge – 1909 Μάζεμα ανθών αμυγδαλιάς – John William Waterhouse 1916 Τοπίο με ανθισμένη αμυγδαλιά (μελέτη) – John William Godward 1912 ...

Τα ρούχα του χειμώνα (φύλλα εργασίας & κατασκευή ανά βήμα)

 Την πρώτη εβδομάδα μετά την επιστροφή μας στη σχολική τάξη με το νέο έτος, ασχοληθήκαμε στο σχολείο μας με το θέμα "ο Χειμώνας" & πιο συγκεκριμένα με τα χειμωνιάτικα ρούχα.  Αναφερθήκαμε στις 4 εποχές και αναλύσαμε τα καιρικά φαινόμενα του Χειμώνα (αέρας, βροχή, χιόνι, παγωνιά, χαλάζι). Έτσι καταλήξαμε στον λόγο για τον οποίο φοράμε  ζεστά ρούχα & αξεσουάρ αυτή την κρύα εποχή όπως (σκούφο, γάντια, κασκόλ, πουλόβερ, αδιάβροχα, χοντρές ψηλές κάλτσες, μπουφάν, παλτό, μπότες).  Μάθαμε επίσης και το τραγούδι από το λογοτεχνικό ανθολόγιο της Ρ. ΚΑΡΘΑΙΟΥ σε ρυθμό όπως το "γύρω γύρω όλοι στη μέση ο Μανώλης: Γύρω γύρω όλοι χιόνια στο περβόλι άσπρα γίναν τα κλαριά άσπρα στρώθηκαν χαλιά κι το χιόνι απ’ έξω με καλεί να παίξω. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Μια εύκολη και ευχάριστη, δημιουργική κατασκευή για το συγκεκριμένο θέμα: ( προσωποποιημένη χειροτεχνία με χιόνι από τέμπερα ) Δείτε την κατασκευή ανά βήμα! Παίρνουμε λευκή τέμπερα & χαρτόνι κανσόν Α4 σε σκούρο χρώμα (ώ...

Μέρα - Νύχτα (φύλλα εργασίας & κατασκευές βήμα - βήμα)

  Άλλη μια θεματική ενότητα που αναλύσαμε  στο σχολείο μας ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ είναι «Μέρα - Νύχτα». Μέσα από πίνακες αναφοράς, τραγούδια, ποιήματα, κατασκευές, φύλλα εργασίας κλπ. αναπτύξαμε το θέμα!  Δείτε αναλυτικά το θέμα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ  Πάντα στην αρχή κάθε θεματικής ενότητας παρουσιάζουμε το θέμα μέσα από πίνακες αναφοράς που βρίσκουμε μέσα από το διαδίκτυο. Συζητάμε, σχολιάζουμε και αναλύουμε το θέμα.  Δείτε τους πίνακες αναφοράς για μέρα - νύχτα: ΦΥΣΙΚΗ & ΘΕΑΤΡΙΚΉ ΑΓΩΓΗ Μέσα στο πρόγραμμα της φυσικής και θεατρικής αγωγής κάναμε πράξη τις έννοιες από τους παραπάνω πίνακες αναφοράς αλλά και άλλα πολλά όπως για παράδειγμα (κοιμόμαστε, πλένουμε τα δόντια μας κλπ.)  ΜΟΥΣΙΚΗ - ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΉ ΑΓΩΓΗ Χορέψαμε & τραγουδήσαμε ένα τραγούδι από τα αγαπημένα μας "Λάχανα & Χάχανα" / Τάσος Ιωαννίδης  Ένας ήλιος, μια ΓΗ, ένα φεγγάρι   Ένας Ήλιος ξεπροβάλλει στρογγυλός σαν πορτοκάλι ένα Ήλιος τι καλά ένας Ήλιος που γελά ένας Ήλιος ξεπροβάλλει στρογγυλός σα...

Πασχαλινές δημιουργίες & φύλλα εργασίας

  Και όσο κόβουμε τα ποδαράκια από τη Κυρά Σαρακοστή καθώς περνάνε οι εβδομάδες για να έρθει το Πάσχα, φτιάχνουμε πασχαλινές κατασκευές. Κάρτες, μόμπιλε, παιχνολαγουδάκια.... Μαθαίνουμε για το Πάσχα μέσα από πίνακες αναφοράς, ποιήματα και τραγούδια, ζωγραφίζουμε πασχαλινά αυγά & κοτοπουλάκια, & συμπληρώνουμε φύλλα εργασίας. Δείτε παρακάτω αναλυτικά το θέμα. Βρείτε το πασχαλινό υλικό και δημιουργήστε μαζί με τα παιδιά!!! Πίνακες αναφοράς ( από Google & pinterest) : Κατασκευές: Όλες οι παραπάνω κατασκευές) κάρτες, μόμπιλε, παιχνολαγουδάκια, φύλλα εργασίας, στεφάνι) είναι σε κλήρωση διαγωνισμού στο προφίλ  ar._.jinia στο Instagram για δύο τυχερά παιδάκια. Για διακόσμηση δωματίου αλλά και μάθηση από το παιδαγωγικό υλικό που υπάρχει στις κάρτες & στα μόμπιλε.  Υλικό για πασχαλινές δημιουργίες (από Google & pinterest) : Φύλλα εργασίας (από Google & pinterest) : Αραμπατζή Ράνια, Νηπιαγωγός