Η καθημερινότητα είναι απαιτητική, γεμάτη υποχρεώσεις και αλλαγές. Δεν είναι λίγες οι φορές που δυσκολευόμαστε να προσαρμοστούμε σε αυτήν μικροί και μεγάλοι. Ο κύριος λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η αναγκαία λήξη μιας ευχάριστης δραστηριότητας έναντι μιας άλλης κατά πολύ λιγότερο ευχάριστης. Αυτό το αίσθημα δυσανασχέτησης είναι αρκετά εντονότερο στα παιδιά, ειδικά όταν πρέπει να αφήσουν στην μέση το "χτίσιμο του κάστρου" και να πάνε να φάνε το βαρετό βραδινό τους. Και αυτή είναι η αρχή του «πολέμου». Άρνηση, φωνές, κλάματα και οι γονείς ανήμποροι να διαχειριστούν την κατάσταση αυτή. Όσοι ασχολούμαστε με παιδιά γνωρίζουμε κάποιες «στρατηγικές». Είναι τα μαγικά κόλπα που βοηθούν την μετάβαση των παιδιών από την μία δραστηριότητα στην άλλη όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα .
Πρακτικές διαχείρισης προγράμματος:
1) Φτιάξτε ένα οπτικό πρόγραμμα : επειδή τα παιδιά είναι πολύ δεκτικά στα οπτικά ερεθίσματα φτιάξτε με εικόνες το πρόγραμμα της ημέρας, ώστε το παιδί να είναι προετοιμασμένο για τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσει.
2) Χρησιμοποιείστε ρολόι ή χρονόμετρο: με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα γνωρίζει την χρονική διάρκεια της κάθε δραστηριότητας π.χ. (θα βουρτσίσεις τα δόντια σου για 3 λεπτά ή σου απομένουν 10 λεπτά για να παίξεις). Στα μικρότερα παιδιά που δεν αντιλαμβάνονται την χρονική μέτρηση μπορείτε να κάνετε αντικατάσταση του χρόνου με διαίρεση της δραστηριότητας σε μέρη ώστε να γνωρίζει πότε αρχίζει και πότε τελειώνει π.χ. (θα πάμε στην κούνια, μετά στην τσουλήθρα και τέλος στα αλογάκια). Επίσης με εύκολη μονάδα μέτρησης μπορούμε να γνωστοποιήσουμε στο παιδί την ώρα της δραστηριότητας π.χ. (θα μετρήσουμε μέχρι το 10 για το κόψιμο των νυχιών).
3) Χρησιμοποιήστε αντικείμενο μετάβασης: σίγουρα το αγαπημένο του παιχνίδι θα κάνει πιο εύκολη την επίσκεψη στον παιδίατρο ή όταν η διαδρομή με το λεωφορείο ή το αμάξι είναι αφόρητη δώστε του ένα βιβλίο ή ένα παιχνίδι για να περάσει πιο ευχάριστα η ώρα του.
4) Κάντε την μετάβαση ευχάριστη και αστεία: επειδή τα παιδιά λατρεύουν την μουσική χρησιμοποιήστε την όσο περισσότερο γίνεται. Υπάρχουν τραγούδια για το μάζεμα των παιχνιδιών, για την ώρα του μπάνιου, του φαγητού κ.α.
5) Δώστε χρόνο στο παιδί να τελειώσει την δραστηριότητα που κάνει: αποφύγετε τις ξαφνικές αλλαγές προγράμματος δίχως να το ενημερώσετε. Σε μία τέτοια περίπτωση δώστε του χρόνο να τελειώσει αυτό που κάνει π.χ. (αν είναι να φύγετε για το super market δώστε του 10 λεπτά να τελειώσει το παιχνίδι του αφότου το ενημερώσετε για την αποχώρησή σας).
6) Προσφέρετε στο παιδί επιλογές: έτσι του δίνετε ένα από τα αγαπημένα του συναισθήματα να νομίζει ότι έχει τον έλεγχο, οπότε θα συνεργαστεί περισσότερο. Αντί να του πείτε "βάλε τα παπούτσια σου", να το ρωτήσετε "θέλεις να βάλεις τα καφέ ή τα μπλε παπούτσια;".
7) Επαινέστε & ενθαρρύνετε το παιδί σας: αυτό μπορεί να γίνει με ένα χαμόγελο, ένα νεύμα ή μια φράση όπως "είμαι πολύ περήφανη για σένα, που κατάφερες να κάνεις τόση ώρα υπομονή". Όλα αυτά μπορούν να φανούν πολύ αποτελεσματικά. Αποτελούν πολύ σημαντική επιβράβευση όταν το παιδί ολοκληρώσει ένα έργο.
Τέλος, να έχετε υπομονή –ψυχραιμία – κατανόηση : αυτά τα 3 βασικά στοιχεία είναι απαραίτητα για να πετύχουν όλα τα παραπάνω και μην ξεχνάτε πως δεν μπορείτε να ηρεμήσετε ένα παιδί σε κατάσταση έκρηξης όταν δεν είστε εσείς οι ίδιοι ψύχραιμοι.
Νικολέττα Γκαγκατσούδη, παιδαγωγός προσχολικής αγωγής δραστηριοτήτων δημιουργίας
και έκφρασης – βοηθός εργοθεραπείας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου